Wednesday, September 24, 2008

Salam Aidilfitri Kawan-Kawan

~tak nmpak tulisan ye..blh besarkn, klik je gmbr tu~

Tuesday, September 9, 2008

Lagu RAyeeee....

Mood raye dh mula rasa suam2 kuku...elok lah aku kasi panas skit kalu korg muat turun lagu raya kt bwh ni..kan meriah opis korg kalu bukak lagu raya kuat2. Yup! nk memeriahkan suasana raya kan..Kalu kene balun ngn bos, padan la muke..aku x nak masuk campur..pandai2 lah korg menjawab..kakkakka!

Sumer lagu lama jer, lagu baru x dapek la aku nk tlg...Selamat memuat turun lagu raye koleksi aku ni.

Black Dog Bone - Cahaya Aidilfitri
Siti Nurhaliza - Sesuci Lebaran
Feminin - Kurniaan Di Hari Raya
Uji Rashid & Hail Amir - Seloka Hari Raya
Rahimah Rahim - Selamat Berhari Raya
Aman Shah - Kepulangan Yang Dinanti
Saloma - Selamat Hari Raya
Halil Chik & Trio Manja - Lenggang Mak Limah
Ahmad Jais - Selamat Hari Raya
Sharifah Aini - Hai Selamat Hari Raya
Siti Nurhaliza - Suara Takbir
Cenderawasih - Bersama Di Hari Raya
Anuar Zain & Elina - Suasana Hari Raya
Sanisah Huri - Selamat Hari Raya

Sunday, September 7, 2008

sekejap je dh seminggu puasa

dah 8 hari kiter puasa ye...maknanya lagi 3 mggu kiter akan sambut raya...raya2 gak, bulan pose ni jgn lupe terawikh, tadarus, bersedekah ngn sahur (yg ni pn ade gak yg lupe..dpt pahala gak tau)dan mcm2 xtvt yg blh wat utk tmbah pahala dlm bulan puasa ni.

raye thn ni aku wat bajet raye paling jimat...bila dicongak2..baju raya thn2 lepas ada 2-3 helai..muat lagi tuu..aku rase bdn makin kecut bkn makin besar (perasaan je kot..huhu) songkok dh ada...kasut ngn sandal pn dh ada..duit raya anak buah pn x byk pakai wet sgt (dorg sumer dh besar skrg, dh keje..yg kecik2 blh kira ngn jari) hutang piutang dh byr siap2...kuih raye dan wet raya utk mak pn dh siap2 tolak tepi wetnye...wet minyak ngn tol utk balik kg pn dh standby...eh? sumer ok je ni...ape lagi yg xde..hmmmm pikir punyer pikir, kain sampin je xde lagi..mmg jimat betul bajet raye thn ni.

ek elehh..yg membaca ni pn msti ade yg kate aku sakan nk raye sbb awal2 dh plan kan? bkn sbb sakan tp biarlah bersedia awal2..bajet mana2 yg patut..kendian pas raye xde lah ikat perut sgt. kalu dh terlebih blanjer nnti ntah2 bukan ikat prut lg..ikan sekor pn brani belah 4 utk mkn 4 hari...hehhhehhe...mmg haru btol! sib baik dduk bujang, kalu dh kawen nnti cmne lah pulak ye...jwb sindri ler.

demi kebaikan diri aku sendiri...aku kenelah wat kira2 seawal yg boleh utk belanja raya nnti, byk leh jimat kalau kiter rancang perbelanjaan kiter...kt tv slalu promote banyak faedahnya kalau kiter jimat berbelanja.

kalu korg dh jimat, mesti ada duit lebih kan, masa tu korg jmpe aku cepat2..belanja aku mkn...berfaedah gak tu drpd korg membazir beli brg yg x ptut beli...hehheh!

penutup utk catatan hari ni...sama mcm iklan kt tv - jadilah pengguna bijak, faedahnya banyak!

Tuesday, September 2, 2008

Sambutan Malam 31 Ogos Di Kg. Parit Chabang

Masih lagi terasa bahang kemerdekaan walaupun bercampur baur dgn bahang awal Ramadan. Sekelip mata jer dh masuk hari ke-4 kita berpuasa di bulan penuh keberkatan ni.

ok kali ni aku nk cerita sambutan hari kemerdekaan di Kg. Parit Chabang merangkap tempat lahir aku di Sg. Besar. Kg ni lebih dikenali Kg. Parit 1 Timur tetapi bg org2 lama, mereka lebih suka menyebut Kg. Parit Chabang. Sempena sambutan kemerdekaan pd 31 Ogos yg lepas, JKKK kg telah menganjurkan majlis menyambut mlm 31 Ogos secara sederhana.

Biar gambar yg aku tunjuk ni bercerita aktiviti2 JKKK bersama warga Kg. Parit Chabang semasa menyambut hari kemerdekaan negara kita yg ke-51.


semasa menyanyikan lagu patriotik...penuh bersemangat walaupun hujan renyai2.



pd waktu ini upacara simbolik menurunkan bendera Union Jack serta menaikkan bendera Jalur Gemilang tepat jam 12 mlm, pd masa yg sama menyanyikan lagu Negaraku.


juadah yg membuka selera. menu utamanya ialah ubi kayu rebus dgn sambal bilis (aku ni biasa lah..makanan yg jarang jumpe mesti melantak sampai habis..hehhe). simboliknya mmg sengaja menu ini diwujudkan utk mengenang dan merasa betapa susah nya datuk nenek masa zaman penjajahan Jepun dulu. menu lain jga ada dijamu utk membangkitkan selera.

Selain aktiviti2 ini, sbnrnya byk lg aktiviti yg x dpt ditunjukkan disini mcm perarakan kemerdekaan mengelilingi kg, deklamasi sajak, pertunjukan bunga api (bkn mcm kt PICC) dan cabutan bertuah.

Walaupn disambut dgn sederhana, aku cukup berpuas hati kerana aktiviti begini dpt merapatkan silaturrahim org kg dikalangan yg tua dan yg muda. semoga aktiviti begini terus kekal pd tahun2 yg akan datang.