Tuesday, December 30, 2008

Album Kompilasi Band Tempatan...Layannn

band2 tempatan kt negara kita Malaysia ni byk sebenarnya...kalu korg ade yg ikut susur galur band2 ni msti tahu sejarah silam dorg ni...dulu band2 ni x panggil band indie tp lebih dikenali sebagai band underground...dorg x tunjuk muka mcm artis2 tempatan kita yg lain (penuh kt media2 asik muka artis tuu jerr..hehhe), dorg ni lebih suka low profile tp semenjak band2 indon mula menguasai minda rakyat malaysia, dorg mula berani tunjuk diri masing2 termasuk tunjuk belang2 dorg gak (agak kontroversi nk cerita..kene tutup lak blog aku ni nnti kalu citer lebih2..hehheh). sejak dr tu berlambak2 lah band2 ni menguasai dan mewarnai aliran muzik tempatan kita.

ape2 hal pn jom dengar lagu2 variasi dr band tempatan kita ni melalui pautan kt bwh ni..nk taip satu2 nama band yg ada mmg x leh nk tolong la. jadi korg kene tolong diri sendiri utk klik pautan yg aku sediakan ni..terima kasih pd lanzmp3.blogspot..assalamualaikum!!

KLIK SINI -> Kompilasi Band Tempatan

Sunday, December 14, 2008

catatan akhir bg thn 2008

agak byk perkara2 dan kejadian2 yg berlaku pd thn 2008...mmg mcm2 la kalau di igt2 dan renung2 kembali..yg sedih..yg gembira..yg nanges..yg ketawa...campur gaul semua mmg cukup segala bahan perisa nya.

apa yg kita dh buat selama setahun ini...ada peningkatan atau tidak? terjunam atau menjunam? bertambah atau berkurang?

semuanya itu bergantung pd diri sendiri (x kan bergantung pd aku atau org lain) sbb kalau bkn diri sendiri yg merancang, diri sendiri juga yg kene berusaha nk menjayakan rancangan sendiri.

rasanya kita dh plan awl thn dulu, nak buat itu ini begitu begini mengikut masa yg dh muktamad ditetapkn tp bila sampai masa plan tu nk jalankn, kita sendiri yg melewat2kn dan melambat2kn plan kita sendiri.

ada juga yg sinis kate 'aku punye plan, aku punye pasal la nk wat cmne pn'. mmg benar itu plan utk diri sendiri dan kita berhak sepenuhnya nak buat ape pun tp kalau cara nk laksanakan plan tu x betul, ada serong sana, serong sini, pusing sana, pusing sini..mesti la ada yg menegur beb. kalu dok ikut perasaan syok sendiri (ada setengah dr kita ckp yoyo or atau poyo..hehhehhe) dan x mau mendengar idea atau pendapat org lain mmg parahh namanya.

bab mendengar idea atau pendapat org lain pn ada batasnya..pandai2 lah bezakn yg mana idea buruk dan idea yg baik (kadang2 diri sendiri pn leka dlm bab ni..huhuu). bila dikaitkn ngn plan tahunan kita td, bila kita salah dgr, salah asuh..plan tu akan tergendala atau menyimpang dr niat asal kita...dan lagi parah jika plan tu dr 2-3 thn lepas lagi blum setel2..aduyaiii! apa nk jadi ni.

tu baru 1 bab..blum lagi cerita bab2 psl perkara2 yg boleh menghalang plan kita tu...byk dugaan dan cooobaan nya. kalau dpt dugaan yg kecil, ok lagi lah...blh diatasi lg. kalau dpt dugaan yg besar2 tu..aku nasihatkan bwk bersabar byk2 sbb kita hanya berusaha dan merancang saje.

yg citer lagi mmg pjg beb psl mende ni..sib baik ni bkn website forum..kalu lg pjg membebel..tepuk dada, tya lah selera nk mkn apa...hehhe

pepehal pn kwn2 ku yg sempat baca catatan blog terkini aku ni, kalau ada yg terluka, terduka, terasa, terkutuk, tersepak, tersuka, teruja dan mcm2 'ter..' lagi lah..aku mintak maaf byk2 dr hujung rambut sampai hujung kaki (kalu kuku aku lebih dr ibu jari pn kira hujung gak kn..hehheh..gurau2 je)dan halalkn sumer mkn minum dan hutang2 piutang jika ada sbb aku nk ingtkn kwn2 dan diri aku sendiri setiap tahun mmg tetap berubah, jadi tahun baru dan fresh tp kita ni blum tentu lg blh masuk tahun2 yg seterusnya, kalau umur x pjg, x tercapai lah jasad kiter ke thn baru.

jgn lupe taw kwn2..maafkn semua org sebelum korg tdo setiap hari sbb byk faedahnya(doa seblm tdo jgn lupe baca lak!)...salam tahun baru 2009 dan salam maal hijrah 1430!

Wednesday, December 10, 2008

Los Dan Faun



agak2 kalu korg ada yg masih blum FAUN lg brg yg korg carik tu...aku rasa korg kene usha 2 mamat dlm filem ni dulu sebelum brg korg LOS ntah ke mana. yelah..tgok synopsis kn psl cari brg2 berharga yg LOS sebelum FAUN.

ape? x best? ish..korg kene tgok dulu br leh komen. kalu korg blum tgok lg mknanya korg mmg dh LOS la. sebelum korg terus LOS kt mana2 pulau dlm malaysia ni, baik korg tgok dulu filem terbaru afdlin shauki ni...mmg korg akan FAUN sesuatu kt situ.

sbb ape aku menyeru korg suruh tgok filem? sbb ape aku beriya2 ajak korg tgok filem ni? sbb apa....sbb filem ni behhhhhh lepas tgok 'the making'...hehhehe br tgok 'the making' je aku dh teruja..blum tgok filem kt wayang lagi!

akhir kata..sokong lah filem2 tempatan...

maklumat lanjut tentang filem ini

* afdlinshauki blog

* los dan faun website

Tuesday, December 9, 2008

PUSAT MAKLUMAT PEMAKANAN

servis percuma ni geng...dtg la ramai2...nk jaga bdn cara sehat, mkn ikut jln yg btul dan benar...xde pakai mkanan tambahan dan semuanya semulajadi (natural)..nak tau sumer tu, dtg la kaunter nie..korg x rugi apa2.

PUSAT MAKLUMAT PEMAKANAN

Saringan Indeks Jisim Tubuh (IJT) dan Kaunseling Pemakanan

Hari : Rabu (setiap mggu)

Masa : 10 pagi hingga 4 ptg

Tempat : Pusat Maklumat Pemakanan, Aras 2, Blok E10, Kompleks E,Jabatan Kesihatan Awam, Kem. Kesihatan Malaysia

Salam Aidiladha 1429H : Kekasih Baru

Episod 1: Aidiladha kt kg aku disambut sederhana tetapi semangat gotong royong dikalangan anak2 muda dan warga tua cukup meriah walaupun hujan rahmat melanda sepanjang hari. aku lak sebelum raya dilanda demam selsema yg sederhana teruknya. alah..sakit sikit je tu. mkn ubat hilang la.

berbalik pd gotong royong td, 3 ekor lembu tumbang, tu pn ade yg kene tendang ngn lembu..ha! padan muka. ceritanya mcm ni (aku dpt tau dr adik ipar aku yg dtg awal..aku dtg lewat skit), lembu tu br je di sembelih, jd sementara tggu lembu tu btul2 x bernyawa. kene la uruskn lembu yg lain pulak. tp ade sorg mamat ni x sabar2 (nk cepat, ujan katenye..), masa ni lah dia dtg nk lapah lembu tu, blum sempat pisau sentuh badan, satu penyepak dh singgah kt dada. sekarang bukan lembu je menggelupur, mamat tu pn ikut menggelupur sama sambil mengurut dada. padah x bersabar masa mengerjakan ibadah korban.

Episod 2: ehem..ehem..nk tau hal kekasih baru aku? meh aku citer skit apa kaitan ngn aidiladha thn ni. aku bwk kekasih baru aku balik kg, tunjuk kt mak aku lg..kekkekkekke...kalu x bwk berjalan mmg x sah, keliling kg, keliling pekan, sumer aku redah...tgh baru, mestila kene bwk jalan2. tinggal cmtu kt umah sewa pun risau gak..bdak2 nakal, dok ngusik2 je kekasih aku ni. geram btul.

mmg beh menunggang..selesa, minyak pn jimat, isi rm5 je..pinggang x sakit sbb posisi menunggang x mcm moto cub. cuma hidung aku je x tahan ngn hujan..sepanjang perjalanan balik kg, dekat 5 kali aku kene ujan. dh musim ujan..nk wat camne..redah je la. orang yg mcm (dan seperti) aku ni lebih suka menunggang drpd memandu. selain menjimatkan, aku rasa lebih bebas..nk bwk laju pn xde yg tembak ngn perangkap had laju. kalau jem, rileks je redah celah2 kete perlahan2. masuk tol xde org nk tahan...org bg pakai jln highway free, xde bayaran. duit tol tu boleh isi minyak. memang menjimatkn...janji lesen ngn cukai jalan xde masalah dan menunggang dgn berhati2.

kalu memandu balik kg, korg pn tahu mcm2 kene pikir..mmg la untung x berhujan, x berpanas. lebih selamat tp kalu x berhati2 x guna juga. kg aku bkn amik masa sampai 4-5 jam pn. lagi pun aku solo je balik kg..kalu dh kawen tu lain lah. kan lebih baik menunggang. wat masa skrg, ni lah langkah2 yg aku rasa paling terbaik bg aku.

Episod 3: suka lah aku nk ingtkn kwn2, kalu nk sambut thn baru, jgn syok thn 2009 jer..jgn lupa, kita ada tahun baru yg kene sambut jugak..iaitu awal muharram pada hari selasa, 29/12 bersamaan 1 muharram 1430 hijrah. pada hari berkenaan bermula lah tahun baru islam. byk perkara2 baik yg boleh kita buat pd hari tersebut. jgn leka menyambut thn baru 2009 saje taw.

Wednesday, December 3, 2008

Gred Minyak Hitam

Korang tau ke pasal minyak hitam yg korg pakai kt kenderaan sendiri? atau mmg x amik tau sbb cukup beberapa ribu kilometer korg gi bengkel, pastu serah tugas kt mekanik utk tukar minyak hitam kenderaan korg..kalu mekanik kata "minyak ni paling bagus..sumer kete yg masuk bengkel sy pkai minyak ni" tapi bila dh tukar minyak taklah sebagus seperti yg mekanik tu ckp..hampehh jugakk..kejadian2 mcm ni mmg x blh elak dan korg mesti lah kene bijak jugak, takkan nk kene tipu sepanjang masa.

kali ni aku nk citer pasal gred2 minyak hitam, murah atau mahal terpulang pd kehendak korg, tepuk dada tanya selera nk mkn apa..setahu aku bila cerita bab harga, itu sudah tertakluk pd jenama minyak itu sendiri sbb gred minyak sama saje. harap korg tahu hal minyak hitam kenderaan korg sendiri..ini ilmu senang je, bkn susah nk ingt..kalu ingt jugak tu maknanya dh ada tanda2 penuaan atau pn hilang ingatan sblm usia tua.

selamat membaca dan salam aidiladha...


*Pengenalan Minyak Pelincir

Enjin adalah nadi untuk sesebuah kenderaan. Komponen-komponen enjin pula majoritinya menggunakan bahan-bahan keluli yang melakukan pergerakan tertentu setiap kali enjin beroperasi. Pergerakan komponen-komponen ini akan menghasilkan tekanan dan haba yang akan mengakibatkan kehausan pada komponen-komponen yang bergeser. Jadi, untuk meminimumkan masalah ini, minyak pelincir digunakan.

Secara asasnya, minyak pelincir akan berfungsi menyerap tekanan dan geseran yang boleh menyebabkan kehausan komponen-komponen enjin. Selain daripada cecair penyejuk dan pengaliran udara, minyak pelincir juga turut memainkan peranan utama dalam fungsi pengawalan dan penyerapan haba yang terhasil daripada operasi sesebuah enjin. Enjin-enjin yang berkapasiti lebih kecil (seperti motosikal 4 lejang) akan bergantung semaksimum mungkin kepada minyak pelincir dalam mengawal suhu enjin, selain daripada aliran udara.

*Mengenali API dan SAE

'API' adalah singkatan kepada 'American Petroleum Institute' (Institut Petroleum Amerika). Ia adalah sebuah badan yang mewakili industri petroleum dalam penggalian, pengeluaran, penghantaran, penapisan dan pemasaran. Ia juga bertanggungjawab dalam bidang kaji selidik dan pengkelasan produk petroleum. Pengeluar-pengeluar minyak pelincir akan merujuk kepada piawaian 'API' untuk menentukan kelas dan gred minyak pelincir keluaran mereka.

Sementara 'SAE' pula adalah singkatan kepada 'Society of Automotive Engineers' (Persatuan Jurutera Automotif). Ia adalah sebuah badan yang terlibat secara langsung dalam kaji selidik berkenaan sesuatu produk yang berkaitan dengan industri automotif termasuklah minyak pelincir.

Nota: Untuk keterangan lebih lanjut mengenai pertubuhan-pertubuhan ini, sila lawat laman web http://www.api.org/ dan http://www.sae.org/ . Laman-laman web ini berguna untuk sesiapa sahaja yang ingin menambah pengentahuan berkenaan perkembangan teknologi semasa industri automotif sedunia.

*Gred Minyak Pelincir

Minyak pelincir untuk sesebuah enjin kenderaan terbahagi kepada dua kategori, iaitu 'monograde' (gred tunggal) dan multigrade (pelbagai gred). Minyak pelincir 'monograde' adalah minyak pelincir yang hanya mempunyai satu kelikatan tunggal (samada semasa sejuk atau panas). Harga minyak pelincir jenis ini adalah lebih murah berbanding minyak pelincir 'multigrade' dan biasanya digunakan untuk kenderaan/jentera berat dan lasak atau untuk enjin kenderaan ringan yang telah berusia. Kadar kelikatan SAE 40 adalah sangat popular yang terdapat dipasaran hari ini.

Sementara minyak pelincir jenis 'multigrade' pula bermaksud, sesuatu minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan yang boleh berubah daripada lebih cair semasa suhu sejuk kepada lebih pekat apabila kepanasan suhu meningkat. Kos pengeluaran minyak pelincir jenis 'multigrade' ini lebih tinggi berbanding minyak pelincir jenis 'monograde' tadi. Selalunya, minyak pelincir 'multigrade' dapat dikenal pasti daripada label yang tertera pada botol / bekas minyak pelincir tersebut.

Minyak pelincir 'multigrade' adalah dirujuk dengan 2 kadar kelikatan. Contohnya; SAE 10W/30, SAE 15W/50, SAE 20W/50 dan sebagainya. Konsonan W adalah bermaksud Winter @ Wet iaitu kadar kelikatan sewaktu suhu enjin sejuk. Di negara-negara bermusim sejuk / salji, minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan rendah adalah sangat penting bagi memudahkan enjin kenderaan dihidupkan. Manakala angka selepas tanda palang adalah bermakna kadar kelikatan sesuatu minyak pelincir itu apabila suhu enjin panas. Semakin besar angka tersebut, semakin tinggi daya tahan minyak pelincir itu terhadap kepanasan suhu operasi enjin.

Walaupun di Malaysia tidak mempunyai musim salji, minyak pelincir 'multigrade' ini juga turut memainkan peranan dan ia juga telah menjadi satu standard yang ditetapkan oleh pengeluar kenderaan. Anda boleh merujuk kepada Buku Panduan Pemilik yang biasanya dibekalkan oleh setiap pengeluar kenderaan. Untuk kegunaan di Malaysia, penggunaan minyak pelincir yang mempunyai kadar kelikatan yang lebih tinggi semasa enjin panas adalah lebih digalakkan. Ini kerana majoriti pemandu-pemandu di bandar-bandar besar di negara ini biasanya menghadapi masalah kesesakan lalu-lintas. Apabila kenderaan terhenti-henti, sistem penyejukan enjin yang biasanya mengharapkan kepada bantuan pengaliran udara akan menjadi kurang efisien. Kadar suhu operasi enjin akan meningkat dan pada masa inilah minyak pelincir akan memainkan peranan dalam membantu menyerap haba yang terhasil daripada operasi sesebuah enjin. Minyak pelincir yang mempunyai gred API yang lebih tinggi biasanya akan berfungsi lebih baik.

*Gred SAE

gred yg menunjukan kelikatan sesuatu EO
SAE 0W
SAE 5W
SAE 10W
SAE 15W
SAE 20W
SAE 25W
SAE 20
SAE 30
SAE 40
SAE 50
SAE 60

*Pengkelasan API

Kelas yg menujukan identiti EO
SA
SB
SC
SD
SE
SF
SG
SH
SJ
SL


*JASO MA

jaso adalah 1 bdn orgnisasi automotif drp jepun..dan gred ni dimula pakai pada sekitar thun 1998..gred ni plak adalah standard utuk 4 stroke engine yg mempunyai klac basah mcm LC kite..hehe... EO yg dpt gred ni adalah EO yg dipilih atas sbb mmpunyai kualiti API yg tinggi, mmpunyai sulfur yg rendah, tidak mudah berwap, thap buih yg rendah, kelikatan yg stabil pda suhu tinggi, melngkapkan gseran pda prestasi klac..dan utk pengtahuan korang jgk jaso dicipta khas utuk moto suzuki, yamaha, honda, dan Kawasaki.

Thursday, November 20, 2008

Cicakman 2



Metrofulus...segala2nya fulus...kekekke...kreatif btul Yusry KRU wat filem ni..impak maksima nya makin lama makin menjadi...blh kata dia antara yg terhangat (bkn terhangit!) di pasaran...gagasan krumania terus berkembang dan hingga kini mereka terus di ingati dan dituruti perkembangannya.

ayat2 pengenalan tu utk filem baru Yusry KRU, cicakman 2 akan masuk ke pawagam x lama lagi. kalau x silap tayangannya sama ngn filem Kinta 1881. kalau aku silap korg btulkan je..aku xde hal.

sejak sekuel pertama filem ni lagi aku mmg berkobar2 jengok pawagam semata2 nk tgok kualiti, teknologi, jln cerita, runut2 bunyi, suasana dlm jln cerita dan lagu2 dlm filem ni. hampir semua filem yg aku tgok, aku akan cam dan menilai pkai ciri2 tu.

Dulu kalu nk tgok filem melayu mmg aku menyampah sgt2 tp skrg sejak pengarah2 tempatan mula kreatif mengolah skrip2 filem, aku dh mula berubah hati jd seronok nk tgok filem melayu. tu hanya lah pendapat dan pengalaman aku selama menjadi penonton filem tempatan. terpulang lah pd korg nk terima atau pn tidak...aku, xde hal lah.

filem ni telah ditambah karekter baru..Rrama-Tamara Blezynski (indon marii..), Iman-Sharifah Amani dan Miss Cheef-Louisa Chong. nk info lagi pasal filem ni, blh layari website cicakman 2 : Planet Hitam.

sambil2 tu jom muat turun lagu filem ni..pautan dr mp3-terbaik.blogspot.com..lets go on!!

Ost Cicakman 2 ~ Tyco - Planet Hitam

Wednesday, November 19, 2008

Kinta 1881



Filem kungfu pertama di malaysia...ramai krew2 filem ni di kalangan org2 malaysia sendiri..prop pn kt malaysia..setahu aku yg import cuma kareographer je dr hong kong..akan ditayangkn kt panggung wayang 1 malaysia bln disember nnti..salah satu filem buatan malaysia yg wajib kita tgok!

kalu korg berminat filem cmni, nk info lg byk dr info kt sini, korg layari je link bwh ni..lets wachaaaa!!!

kinta1881.blogspot.com

www.absolute-entertainment.com

Monday, November 17, 2008

harga minyak turun lagi hari ni

info gambar ini drpd www.bharian.com.my


Wow!! rasanya bru smlm turun harga..hari ni turun lagi harga minyak utk kali ke-5! tgok sebelah kanan blog aku ni..ada di paparkan harga minyak setong utk setiap hari dn kadangkala berubah nilainya 2-3 kali sehari.

hmm..rasanya rakyat Malaysia dh berpuas hati psl harga minyak tp skrg mereka x berpuas hati dgn harga barang dan perkhidmatan. malam tadi tengok tv ada di tunjukkan teksi nk naik harga..kenapa nk naik? agak pelik juga sbb teksi pakai NGV dan perkhidmatan mereka x lah sama kelas mcm teksi KLIA. buat hapa nk byr tambang mahal2 tapi kualiti perkhimatan masih sama seperti 5-8 thn lepas. tu baru hal teksi..belum cerita hal perkhidmatan bas lagi..aku citer skit2 dah la sbb korg pn tau ape masalah psl hal perkhidmatan awam negara kita ni kn.

bab harga barang pula..mmg ada usaha penurunan dan persaingan penurunan harga tp faktor tu lebih kepada pasaraya besar2 jer...pasaraya kecil dan kedai runcit x pula buat perkara yg sama. agak pelik juga ni. lambat laun, pasaraya kecil dan kedai runcit ni akan jadi tempat persinggahan utk beli barang pd waktu kecemasan dan terdesak je. pasaraya besar pula akan jadi tempat beli barang setiap hari kerana harga barang2 nya lebih murah dari pasaraya kecil dan kedai runcit. dan lama kelamaan pasaraya kecil ini akan semakin lebih kecil dan kedai runcit akan pupus satu persatu. Tu baru aku citer psl pasaraya, blum citer pasal pembekal ngan pemborong lagi. Tak payah citer pjg pn xper..aku tahu korg pn bijak dan tahu situasi harga barang dlm negara kita ni cmne kan.

hmmm..pengguna skrg semakin bijak..zaman dah berubah..dunia dh maju..fikir2 kan lah ye.

Wednesday, November 12, 2008

selamat tinggal kekasihku


hampir seminggu aku meninggalkn kekasih lama ku. berkenalan pd 14 Feb 04, kalu x silap hari Valentine Day tp kami x pernah sambut pn. walau pn berat hati utk meninggalkn dia tapi aku terpaksa membuat keputusan yg agak sukar. sesukar menelan 3 biji cili api sekaligus...pedass tu wehh. 4 thn kami bersama, bermcm2 rintangan dan halangan yg kami hadapi. jika aku x berpisah, aku sendiri yg akan merana...si dia xde perasaan ape2 pn...mmg xde perasaan pn. yg dia tau asik jalannnn jer. haiyooo..

yelah..mula2 semuanya baru, nmpk kemas..sopan..memahami..putih...pink...uiks! hehheh...tp bila dh lama mesti mula ada nmpk kekurangan. bila dh ada kekurangan, aku pula yg perlu dan wajibun kuar belanja utk perbaiki kekurangannya tu. kalu sikit2 blh lh aku bajet2. tp si dia cuma tunggu utk di belanja dan pakai je..nk yg tu, nk yg ni, nk yg mcm tu, nk yg mcm ni. bila bab mkn minum, mmg aku senang nk ingt, nasib baik dia nk 2 jenis minuman je, air warna kuning dan air warna hitam...tu je 2 minuman yg dia nk jamah..mkn x mau pulak..agak pelik kn.

bila fikir2 kn aku pn ada wat salah juga, bkn sumer kesalahan aku tuding jari kt si dia..aku pn memang ada salah juga. tgok lah body dia, calar balar aku kerjakan sbb kemalangan, bkn tu je..ayam mak aku pn ade tolong menolong menyalarkan body dia..hangin gak aku..aku gak yg kuar duit nk tukar body baru...kopak beb!! sib baik ayam tu dh kene semelih wat rendang raya ritu...timbul keriangan dlm hati aku..kakakakakkaka...

tapi bila dh byk sgt kuar belanja utk si dia saja...parah jugak poket aku. baik aku tukar kekasih baru yg body lebih baikkk dan powerr punye dr si dia, body mantap dan lebih bertenaga dr si dia...dan paling penting dan paling aku suka, mestilah kurg belanja. jimat sikit poket aku...blh aku kmpul duit yg dpt dijimatkn tu utk kegunaan wktu memerlukan. aku senang hati dan kekasih baru aku pn senang hati...kan seronok cmtu..kekasih baru pn mmg memahami...putih..pink..warna ni lagi..hehhehe...plus jimat poket.

hmmm...ada ke org yg percaya citer aku ni...ape korg igt ni manusia ke? kakakakakakakakka...tu belum aku citer pasal gadis simpanan aku...lg parah berdarah citer merapu aku ni..gelak guling2 punyer lah!!

rasa nk tergelak bila baca balik cerita atas ni, agak melampau juga ayat2 nya. kalu korg nk tahu sape kah si kekasih lama aku ni, korg leh tgok gmbar bwh ni..kekasih baru yg aku heboh2 kn tu akan aku ceritakan lain kali..ni salah satu kejadian yg berlaku 3 mggu aku x kemaskini blog ni dan post ni ada kaitan dgn post tajuk 'apehal lak ni?'...ala2 kejutan gak la..aku dh trade-in kekasih lama dan upgrade pada tunggangan yg lain merangkap kekasih baru aku..apa2 pn komen korg aku terima je dgn pksa rela..kakkakkaka!!






Tuesday, November 11, 2008

salam kembali utk diri sendiri

hampir 3 mggu aku tidak mengemaskini blog sendiri..log masuk semata2 utk membuat susun atur pd kolum sblh kanan supaya lebih kemas dan cantik. koding yg silap akan di padam kn dan diganti yg lain. maklumat yg salah diperbetulkn. bkn xde cerita nk diceritakan tp mmg sengaja (malas pn ade..kekkeke).

sepanjang 3 mggu yg lepas, byk perkara yg berlaku. akan aku ceritakan satu persatu nnti..korg cuma perlu sentiasa rajin jengok blog aku ni dan jgn lupe komen.

rasanya cukup lah setakat ni coretan hr ni..aku harap korg sehat2 dan gembira selalu.

wasalammm

Wednesday, October 15, 2008

Apehal lak ni..hehhehe




Apehal lak ni? dh xde keje ke? Nape letak gmbar pelik2 ni? Mcm penah nmpak tp ape dia ye?..bla?..bla?..bla?...

mcm2 soalan yg kuar dlm kepala kn...heheheehe, mmg aku sengaja wat catatan mcm ni...Tunggu kemaskini yg seterusnya

Tuesday, October 14, 2008

Antoofighter Movie ~ Kemaskini


Dah lama x tgok blogs dan website Antoofighter...byk dh yg dorg kemaskini maklumat2 pasal filem dorg ni...x sabar nk tggu kemunculan filem buatan Malaysia ni bulan November nnti.

Kalu korg tgok trailer dalam website rasmi filem ni - http://www.antoofighter.com/, ada part2 yg mmg cantik CGInye...smooth jer, tgok la awie jadik drakula...pastu tgok geng2 ala2 ghostbuster nye, toyol pn ade..kekekkekee...warne kuning mcm iklan DiGi pulak.

Kalu nk tau hal2 belakang tabir lak, gi kat blogs rasmi dorg ni - Antoofighter Blogs, mcm2 maklumat ada dlm ni...dari mula2 bikin ini filem sampai la crita psl jalan crita ini filem, pelakon2 dan karekter2 dlm filem ni.Nmpak mcm best je citer nie..tggu bln november nnti nk tgok dpn mata sendiri baru leh bagi komen 100%.

Koleksi Sweet Charity

Zaman 80an dulu, band ni mmg popular, asal dari Singapura, vokalisnya Ramli Sharip a.k.a Papa Rock..ada masa terluang aku cari lagu2 lama band ni dlm internet utk koleksi diri sendiri. Ada sesetengah lagunya x pernah kita dgr tp kt Singapura mmg dh lama ada. Muzik nya santai, kene ngn lirik2 melayu nya..itu pandangan org yg suka dan minat muzik yg band ni bwk.

Korang try la dgr, x dgr maka x cinta, bila dh cinta mestilah jd suka nk dgr..hehhehee...

mudah jer, cuma klik tajuk lagu yg korg nk utk muat turun...slmt mendengar lagu rock lama!

Kamelia
Batu
Penunggu
Zakiah
Pelarian
Jangan Tak Jadi
Arahan
Terharu
Curiga
Sama-Sama Merasa
Raja Kumbang
Terharu
Dendang Remaja

Yamaha Electric Bike

EC-02


Comey x moto ni? EC-02 namanya...dikeluarkan oleh yamaha jepun...utk pasaran jepun sahaja...harga bwh $2000 jer...x laju pn, 18 Mph jer...kalu nk pusing2 taman, pusing kg blh la..kalu nk wat lumba jauh skali.

x banyak maklumat yg aku dpt pasal moto ni..spesifikasi nye byk ni jer :-

Price: 209,790 yen (US$1,947)
Availability: Japan, April 27
Device: Electric commuter bike
Basic specs: Recharging time of 6 hrs, max. 40km per charge, 30kmh, 935 x 620 x 1,385mm, 47kg, compartment for iPods

tu pun dpt info ni dr website asia.cnet.com ...dalam website yamaha sendiri pn aku x jmpe, mgkin ni model lama kot.



bila semak balik dlm website yamaha, ada lagi model moto dorg ni..siap ada teknologi hibrid lagi, mcm gambar kt bwh ni :-

HV-01DEINONYCHUS
FC-mePassol-L


Kesemuanya masih model prototype tp aku x jmpe update utk model prototype ni, dr maklumat yg aku dpt dlm website yamaha, semua prototype ni guna gasolin, elektrik dan gabungan kedua2nya.

hmm..agak2 bila nk sampai moto2 cmnie kt tanah air kita ye...keadaan di Malaysia skrg ni amat-amat memerlukan kenderaan mcm nie, walaupun harga minyak turun sedikit demi sedikit...Dah la jimat, pastu lagi lagi jimat. Kita tunggu je lah.

Thursday, October 9, 2008

Aidilfitri 1429H


Tahun ni bln Syawal hanya ada 29 hari je..aku dh semak 3 kali kt kalendar cap kuda berlari, mmg betul 29 hari..atau mgkin salah cetak kot. Tapi kalau betul lh bulan Syawal thn ini 29 hari, maksudnya ini lah yang pertamanya dlm hidup aku bln Syawal 29 hari.

Episod 1: Tahun ini, hari raya di kg agak meriah kerana adik beradik aku ramai yg dpt berkumpul di teratak emak di Sg. Besar. Aku ada 11 org adik beradik, 7 drpdnya dpt balik ke kg. Selebihnya beraya di rumah mertua. Semuanya dh berumah tangga dan beranak dan bercucu kecuali AKU..oleh sbb itu aku jadi sasaran dan perhatian mereka skrg ni!...aduyaiii camne nie? Ah! semua persoalan yg dtg bertubi2 dan kdg kala disulam usikan manja adik2, kakak dan abg, bahkan ada juga yg sempat kenen2 dan rekomen kwn2, sahabat handai, sedara mara sblh ipar duai. Namun semua nya itu dpt aku jawab dgn sempurna dan berhati2 sekali..hehhhe...mat salleh kate "play safe bro!". Emak aku hanya tersenyum dari jauh melihat gelagat kami.

Episod 2: Seperti tahun2 sebelum ini dan sememangnya acara yg wajib setiap kali hari raya yg pertama, kami adik beradik semua beramai2 mengunjungi rumah adik beradik kedua2 org tua aku. Walaupun ada yg telah meninggal dunia tapi kami x lupa anak2 adik beradik org tua kami tu. Mmg kami sudah di latih oleh org tua kami dari kecik lagi mengenali dan mengunjungi setiap sorg saudara mara. Hari raya mmg acara wajib mengunjungi mereka, hari lain kami akan kunjungi bila ada masa lapang. Aku harap budaya ini terus subur hingga ke anak cucu..Insya-Allah. Disebabkan bilangan kami yg ramai, hampir 6 buah kereta menuju ke rumah pertama iaitu rumah aruah nenek. Kebetulan pula pada waktu ini bukan musim menanam padi jd gmbar yg aku paparkan ni x nmpak kehijauan pokok2 padi tu. Yang nmpak cuma tanah bendang yg baru di bajak utk musim menanam padi yg seterusnya. Macam2 hidangan disajikan, sedapnye ketupat, lontong dan pelbagai rendang. Tgh hari dh x payah mkn lagi sbb dh kenyang mkn juadah hari raya.

Episod 3: Sedar x sedar kami dh beraya hampir 6 buah rumah pd pagi tu. Perut aku yg kempis sepanjang bulan puasa mula bertukar wajah seperti lapisan2 ala2 kuih lapis sarawak..kakkaka. Aku kekenyang sampai mlm. Penangan segala juadah istimewa yg hanya dpt pd hari raya jer. Hari lain ade gak juadah yg sama tp suasananya x sama.

Bulan puasa berat badan turun 2 kilo...lepas puasa naik balik, malah bertmbah2 kilo nye..hehhhee. Tapi aku ni bkn org yg suke berdiet atau menjaga badan. Aku cuma nk sehat dan cergas sepanjang masa. Bagi aku kesihatan tubuh badan lebih penting, kalu yg hal kurus atau gemuk tu cuma perkara2 sampingan jer. Mmg kadang2 kita rasa x puas hati ngan bentuk tubuh sendiri tapi itu bkn jenis keperluan yg penting. Lebih baik jaga tubuh badan biar sehat setiap masa.

Episod 4: Anak buah aku bertambah lagi, merangkap cucu yg ke-36 untuk emak aku. Umur baru 1 1/2 bulan tp dh mula nk belajar mengiring. Anak buah merangkap anak ke-2 kepada adik aku ni menjadi perhatian sbb dia lelaki, sebelum ni berturut2 perempuan je. Nama nya Khairil Lokman tapi kak long dia (baru 3 tahun) suka panggil Ipin...terpengaruh ngn animasi Upin dan Ipin. Tiap petang pkl 7 melopong tgok kartun tu, sampai nama adik pn lupa..hehheh.

Cian dia, masa aku amik gmbar ni dia pakai baju warna pink, jambu betul! buaian pn warna pink gak..hehhehhe. Korang tgok muka dia, geram kt pipi gebu tu kn.Dalam masa yg sama, kakak ipar aku sedang sarat mengandung skrg ni. Kiranya bila anak dia lahir, jadilah anak buah aku yg ke-37. Makin lama makin besar keluarga aku ni. Seronok bila berkumpul ramai2, mcm2 ragam, mcm2 perangai.

Episod 5: Ni kesah Abang aku, sajer nk kongsi cerita sbb kelakar sgt. Masa balik dr masjid ada org tua berdiri dekat ngan pintu masjid. Bukan main segak pakcik tu ngan baju Melayu, bersampin dan berkaca mata hitam. Abang aku ni nk salam pakcik tu tapi pakcik tu wat bo layan jer. Nape pakcik ni sombong sgt ni. Muka dh hensem tp sombong pulak pg raya kn. Abang aku ni termalu la kejap sbb tgn dh angkat nk salam tp x disambut..hehheh. Lepas tu abang aku terus blah masuk dlm kereta tggu yang lain sampai. Sambil2 tu dia usha2 pakcik tu dr jauh bukan sbb x puas hati tp ada sikit rasa pelik ngan kejadian yg baru dia alami tu.

Lebih kurang 5 min kemudian, abang aku nmpak sekumpulan org yg lebih kurg sebaya ngn pakcik tu salam dgn mesranya. Dorang bertegur sapa sambil salah sorg dr kumpulan tu menarik tgn pakcik tu keluar dr pintu masjid. Pastu pakcik tu lak kuarkan tongkat lipat dari poketnya sambil meraba2 sandal kt bawah kakinya. NAH! berdekah2 kami ketawakn abang masa nie...patut la abang sy x dpt salam sbb pakcik tu x nmpak, dia buta. Yelah..abg aku mana tau kn. Patutlah org2 yg bersalaman tadi dpt salam ngn pakcik tu sbb dorg tgkap tgn dia. Kalau x tangkap pakcik tu cmne pakcik tu nk tahu kan. Moralnya cerita ni, lain kali tegur dulu sebelum nk salam tp abang aku ni x tegur pakcik tu, nk terus salam jer sbb org mcm pakcik td tu masih blh mendengar lagi.

Episod 6 (Akhir Kata): Hari ini 10 Syawal, jemputan ke rumah terbuka dh dtg mencurah2. Kalau blh, nk dtg semuanya tp kalau aku x sempat dtg tu, aku mntak maaf byk2 awal2 ye. Kepada kawan2, Blogger2, pembaca, pelawat, terbaca dan terlawat blog aku ni (ade gak kot kes terbaca dan terlawat tu..hehhehe)..aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin. Semoga korang sentiasa berbahagia di hari dn bulan yg mulia ini. Jgn lupe puasa 6! Byk kelebihannya.

Wednesday, September 24, 2008

Salam Aidilfitri Kawan-Kawan

~tak nmpak tulisan ye..blh besarkn, klik je gmbr tu~

Tuesday, September 9, 2008

Lagu RAyeeee....

Mood raye dh mula rasa suam2 kuku...elok lah aku kasi panas skit kalu korg muat turun lagu raya kt bwh ni..kan meriah opis korg kalu bukak lagu raya kuat2. Yup! nk memeriahkan suasana raya kan..Kalu kene balun ngn bos, padan la muke..aku x nak masuk campur..pandai2 lah korg menjawab..kakkakka!

Sumer lagu lama jer, lagu baru x dapek la aku nk tlg...Selamat memuat turun lagu raye koleksi aku ni.

Black Dog Bone - Cahaya Aidilfitri
Siti Nurhaliza - Sesuci Lebaran
Feminin - Kurniaan Di Hari Raya
Uji Rashid & Hail Amir - Seloka Hari Raya
Rahimah Rahim - Selamat Berhari Raya
Aman Shah - Kepulangan Yang Dinanti
Saloma - Selamat Hari Raya
Halil Chik & Trio Manja - Lenggang Mak Limah
Ahmad Jais - Selamat Hari Raya
Sharifah Aini - Hai Selamat Hari Raya
Siti Nurhaliza - Suara Takbir
Cenderawasih - Bersama Di Hari Raya
Anuar Zain & Elina - Suasana Hari Raya
Sanisah Huri - Selamat Hari Raya

Sunday, September 7, 2008

sekejap je dh seminggu puasa

dah 8 hari kiter puasa ye...maknanya lagi 3 mggu kiter akan sambut raya...raya2 gak, bulan pose ni jgn lupe terawikh, tadarus, bersedekah ngn sahur (yg ni pn ade gak yg lupe..dpt pahala gak tau)dan mcm2 xtvt yg blh wat utk tmbah pahala dlm bulan puasa ni.

raye thn ni aku wat bajet raye paling jimat...bila dicongak2..baju raya thn2 lepas ada 2-3 helai..muat lagi tuu..aku rase bdn makin kecut bkn makin besar (perasaan je kot..huhu) songkok dh ada...kasut ngn sandal pn dh ada..duit raya anak buah pn x byk pakai wet sgt (dorg sumer dh besar skrg, dh keje..yg kecik2 blh kira ngn jari) hutang piutang dh byr siap2...kuih raye dan wet raya utk mak pn dh siap2 tolak tepi wetnye...wet minyak ngn tol utk balik kg pn dh standby...eh? sumer ok je ni...ape lagi yg xde..hmmmm pikir punyer pikir, kain sampin je xde lagi..mmg jimat betul bajet raye thn ni.

ek elehh..yg membaca ni pn msti ade yg kate aku sakan nk raye sbb awal2 dh plan kan? bkn sbb sakan tp biarlah bersedia awal2..bajet mana2 yg patut..kendian pas raye xde lah ikat perut sgt. kalu dh terlebih blanjer nnti ntah2 bukan ikat prut lg..ikan sekor pn brani belah 4 utk mkn 4 hari...hehhhehhe...mmg haru btol! sib baik dduk bujang, kalu dh kawen nnti cmne lah pulak ye...jwb sindri ler.

demi kebaikan diri aku sendiri...aku kenelah wat kira2 seawal yg boleh utk belanja raya nnti, byk leh jimat kalau kiter rancang perbelanjaan kiter...kt tv slalu promote banyak faedahnya kalau kiter jimat berbelanja.

kalu korg dh jimat, mesti ada duit lebih kan, masa tu korg jmpe aku cepat2..belanja aku mkn...berfaedah gak tu drpd korg membazir beli brg yg x ptut beli...hehheh!

penutup utk catatan hari ni...sama mcm iklan kt tv - jadilah pengguna bijak, faedahnya banyak!

Tuesday, September 2, 2008

Sambutan Malam 31 Ogos Di Kg. Parit Chabang

Masih lagi terasa bahang kemerdekaan walaupun bercampur baur dgn bahang awal Ramadan. Sekelip mata jer dh masuk hari ke-4 kita berpuasa di bulan penuh keberkatan ni.

ok kali ni aku nk cerita sambutan hari kemerdekaan di Kg. Parit Chabang merangkap tempat lahir aku di Sg. Besar. Kg ni lebih dikenali Kg. Parit 1 Timur tetapi bg org2 lama, mereka lebih suka menyebut Kg. Parit Chabang. Sempena sambutan kemerdekaan pd 31 Ogos yg lepas, JKKK kg telah menganjurkan majlis menyambut mlm 31 Ogos secara sederhana.

Biar gambar yg aku tunjuk ni bercerita aktiviti2 JKKK bersama warga Kg. Parit Chabang semasa menyambut hari kemerdekaan negara kita yg ke-51.


semasa menyanyikan lagu patriotik...penuh bersemangat walaupun hujan renyai2.



pd waktu ini upacara simbolik menurunkan bendera Union Jack serta menaikkan bendera Jalur Gemilang tepat jam 12 mlm, pd masa yg sama menyanyikan lagu Negaraku.


juadah yg membuka selera. menu utamanya ialah ubi kayu rebus dgn sambal bilis (aku ni biasa lah..makanan yg jarang jumpe mesti melantak sampai habis..hehhe). simboliknya mmg sengaja menu ini diwujudkan utk mengenang dan merasa betapa susah nya datuk nenek masa zaman penjajahan Jepun dulu. menu lain jga ada dijamu utk membangkitkan selera.

Selain aktiviti2 ini, sbnrnya byk lg aktiviti yg x dpt ditunjukkan disini mcm perarakan kemerdekaan mengelilingi kg, deklamasi sajak, pertunjukan bunga api (bkn mcm kt PICC) dan cabutan bertuah.

Walaupn disambut dgn sederhana, aku cukup berpuas hati kerana aktiviti begini dpt merapatkan silaturrahim org kg dikalangan yg tua dan yg muda. semoga aktiviti begini terus kekal pd tahun2 yg akan datang.

Thursday, August 28, 2008

Drum pula..

Sungguh tidak disangka, rupa2 nya main drum ni senang! betul..kalau main gitar perlu ingat chords gitar, jari mana yg nk letak, fret kt mana nk kena tekan, tali mana yg nk kene petik tapi kalau main drum, cuma ketuk jer.

senang kan...bit utk drum pn mudah, kalau korng dgr lagu lama, hampir semua bit nya sama. org yg baru nk berjinak-jinak main drum mcm aku ni kene belajar bit senang2 mcm lagu lama.

bila dh mula minat main drum, mesti nk kena kenal apa nama alat2 drum ni. kiranya aku nk berkongsi ngan korg ape yg aku nk belajar ni, sekurang-kurang nya ambil tahu walau pun x minat.

kat sini ada gambar yg menunjukkan kedudukan drum serta nama setiap alat dalam set drum, bila dh hafal baru leh mula mengetuk. Kalau ketuk sembarangan mmg boleh bernanah telinga yg mendengar..hehheh.

dalam gambar ni aku rasa set drum yg lengkap kot, tgok gmbar drum set sebelah kanan ye sbb gambar sebelah kiri atas tu cuma hiasan jer..hehhhe. ok, set drum yg aku belajar xde lah sebanyak ni tp aku cuma belajar mengetuk cuma 3 alat je..bass drum, snare drum, high-hat cymbals, yg lain tu blum tahu lagi mcm mana nk ketuk.

mudah jer cara nk main drum ni, kaki kanan kawal bass drum, tgn kanan ketuk high-hat cymbals dan tgn kiri ketuk snare drum. bila gitar bass dipetik, ikut rentaknya dgn ketukan bass drum, snare dan juga cymbals.

kadang2 kalau aku tengah tensen, drum lah jadi tempat lepas geram (geram yg x terlampau). sama lah mcm kita main boling, bila campak bola dpt strike mmg puas hati gila2 punya tp sbb main drum ni free, jd x payah susah2 keluar duit mcm main boling..hehhehe save budget aku.

pepehal pn terima kasih yg amat banyak pd big bos ofis aku sbb sediakan kemudahan beriadah seperti Studio Mini ini utk staff.

kalau big bos prihatin dan mesra. kami yg kt bwh ni pn sama2 mesra dan sama2 merasa kebaikannya. harap berkekalan silaturahim ini selama2 nya.

Sunday, August 24, 2008

aimini.net? lets downloads this song!

Good Charlotte - The Beginning

Javier - Crazy

Yael Naim - New Soul

Don Irvano n Friends - I Thought She Knew

New Found Glory - king of wishful thinking

Nicholas Gunn - Seeking Serenity

Aktiviti Di Giant Kinrara, Puchong Sempena Perasmian Mini Karnival Pemakanan Sihat Kebangsaan dan Pelancaran Bistro MyNutri Biz

Salam..

wajah para urusetia program yg ala2 ayu

Program ini bertujuan mendidik pengguna berkenaan perlunya makanan yg kita ambil mesti mempunyai segala khasiat yg diperlukan disamping mengurangkan makanan yg mempunyai banyak garam, gula serta lemak dan juga bahan pengawet dalam makanan seharian.

Sebagai contoh, Kafeteria Bistro MyNutri Biz telah mengambil langkah bijak dengan mewujudkan sebuah kafeteria untuk pelanggan yg memilih makanan sihat yg dimasak dengan penggunaan garam, gula dan lemak yg minima tetapi masih mengekalkan kelazatan dan keenakkan tekstur asal masakan itu.

Seperti yang dijanjikan..biarlah gambar ni yg ceritakan semua yg berlaku semasa aku terlibat dalam aktiviti di Giant Kinrara, Puchong sempena Perasmian Mini Karnival Pemakanan Sihat Kebangsaan dan Pelancaran Bistro MyNutri Biz. Antara aktiviti yg ada seperti demonstrasi masakan, sesi bergambar bersama maskot sawi dan terung, karaoke, pertandingan mewarna, main puzzle piramid makanan, main dam pemakanan sihat, Explore Food Race, senamrobik, pocho2, pertandingan makan buah dan sebagainya.

Untuk pengetahuan korang, semua menu di Bistro MyNutri Biz mmg sedap2 belaka, aku sempat rasa hampir kesemua masakan kat Bistro ni, 4 hari aktiviti di situ, aku gunakan peluang tu sebaik-baik nya..hehheh...kalau nak tahu sedap atau tak, korang cubalah sendiri.


Kelihatan Y.B. Dato' Liow Tiong Lai sedang ditemuramah wartawan di Bistro MyNutri Biz setelah melancarkan Mini Karnival Pemakanan Sihat Kebangsaan dan merasmikan Bistro MyNutri Biz.

Suasana diluar Bistro MyNutri Biz selepas majlis perasmian

Demonstrasi masakan oleh chef tempatan. Mereka telah menunjukkan bagaimana memasak rendang tanpa menggunakan santan tetapi menggunakan susu rendah lemak!


Maskot Sawi dan Terung yang menceriakan suasana semasa karnival berlangsung..ramai peminat dorang ni rupenye.


pertandingan menyusun puzzle piramid makanan..nampak je senang tp haru biru gak susun puzzle ni.

Senamrobik plus pocho2..mmg kuar peluh beb! hehhhe

pertandingan mewarna kategori kanak2


dam ni bukan saje besar...susah lak tu nak menang..byk sgt kotak dendanya!


bro2 audio..korang mmg best! mintak lagu ape pn sumer ada..


Bro Azrul Oorraaitss! pun ada juga






bergurau senda tandanya mesra..kakkaka :P



banyak dh tu cerita rasanya nie..penat mengedit penat menaip. lagi pun dh tghr, perut pn kenyang..lelap jap best gak..mintak diri dulu ye..tata