VirtualFriends ~ Where People Meet

Tuesday, December 9, 2008

Salam Aidiladha 1429H : Kekasih Baru

Episod 1: Aidiladha kt kg aku disambut sederhana tetapi semangat gotong royong dikalangan anak2 muda dan warga tua cukup meriah walaupun hujan rahmat melanda sepanjang hari. aku lak sebelum raya dilanda demam selsema yg sederhana teruknya. alah..sakit sikit je tu. mkn ubat hilang la.

berbalik pd gotong royong td, 3 ekor lembu tumbang, tu pn ade yg kene tendang ngn lembu..ha! padan muka. ceritanya mcm ni (aku dpt tau dr adik ipar aku yg dtg awal..aku dtg lewat skit), lembu tu br je di sembelih, jd sementara tggu lembu tu btul2 x bernyawa. kene la uruskn lembu yg lain pulak. tp ade sorg mamat ni x sabar2 (nk cepat, ujan katenye..), masa ni lah dia dtg nk lapah lembu tu, blum sempat pisau sentuh badan, satu penyepak dh singgah kt dada. sekarang bukan lembu je menggelupur, mamat tu pn ikut menggelupur sama sambil mengurut dada. padah x bersabar masa mengerjakan ibadah korban.

Episod 2: ehem..ehem..nk tau hal kekasih baru aku? meh aku citer skit apa kaitan ngn aidiladha thn ni. aku bwk kekasih baru aku balik kg, tunjuk kt mak aku lg..kekkekkekke...kalu x bwk berjalan mmg x sah, keliling kg, keliling pekan, sumer aku redah...tgh baru, mestila kene bwk jalan2. tinggal cmtu kt umah sewa pun risau gak..bdak2 nakal, dok ngusik2 je kekasih aku ni. geram btul.

mmg beh menunggang..selesa, minyak pn jimat, isi rm5 je..pinggang x sakit sbb posisi menunggang x mcm moto cub. cuma hidung aku je x tahan ngn hujan..sepanjang perjalanan balik kg, dekat 5 kali aku kene ujan. dh musim ujan..nk wat camne..redah je la. orang yg mcm (dan seperti) aku ni lebih suka menunggang drpd memandu. selain menjimatkan, aku rasa lebih bebas..nk bwk laju pn xde yg tembak ngn perangkap had laju. kalau jem, rileks je redah celah2 kete perlahan2. masuk tol xde org nk tahan...org bg pakai jln highway free, xde bayaran. duit tol tu boleh isi minyak. memang menjimatkn...janji lesen ngn cukai jalan xde masalah dan menunggang dgn berhati2.

kalu memandu balik kg, korg pn tahu mcm2 kene pikir..mmg la untung x berhujan, x berpanas. lebih selamat tp kalu x berhati2 x guna juga. kg aku bkn amik masa sampai 4-5 jam pn. lagi pun aku solo je balik kg..kalu dh kawen tu lain lah. kan lebih baik menunggang. wat masa skrg, ni lah langkah2 yg aku rasa paling terbaik bg aku.

Episod 3: suka lah aku nk ingtkn kwn2, kalu nk sambut thn baru, jgn syok thn 2009 jer..jgn lupa, kita ada tahun baru yg kene sambut jugak..iaitu awal muharram pada hari selasa, 29/12 bersamaan 1 muharram 1430 hijrah. pada hari berkenaan bermula lah tahun baru islam. byk perkara2 baik yg boleh kita buat pd hari tersebut. jgn leka menyambut thn baru 2009 saje taw.

3 comments:

fasury said...

awal muharram jatOh pade ari isnin ye shayam..bukan ari selasa...lalala


jGn leka mase tGk kalendar..hahaha!!

Mu Hadir said...

terima kasey cik fasury..mmg aku silap lor..aduyaii

basburokklang-banting said...

comei kekasih baru yer.. ;)