Sunday, November 7, 2010

Berpindah Blog

Dengan rasa bangganya saya ingin membuat pengumuman bahawa blog saya telah berpindah ke blog baru di madirZX Blogspot. Tak banyak yang berubah, cuma pautan url sahaja yang berubah. Jika anda ada apa\-apa pendapat, komen & cadangan, sila komen di blog baru sy ini madirZX Blogspot..sekian, terima kasih.

Monday, September 20, 2010

SMS raya

Sempat lagi saya nak celoteh pasal hari raya kn? Orang kata (bukan saya kata) hari raya tak disambut 2-3 hari tapi disambut 30 hari, bermakna penuh satu bulan. Jadi penuh lah dalam kalendar bulan syawal dengan jemputan rumah terbuka.

Tetapi bukan saya nak berceloteh berkenaan rumah terbuka tetapi berkenaan sms ucapan hari raya.

Daripada malam raya sehinggalah hari raya ke-3 tak putus-putus sms yang saya terima, ada kalanya sms tu hampir sama semuanya, ada juga sms yang istimewa dan ada juga sms lucu.

Saya harap hari raya tahun depan saya tak dapat sms yang sama tapi dapat sms yang lebih kreatif dan berlainan daripada apa yang saya terima tahun ini. Bukankah lebih baik kalau kita hidupkan kembali mengirimkan kad hari raya berbanding mengirim sms…itu semua anda yang tentukan.

Saya akan paparkan beberapa sms yang menarik yang memenuhi ruang dalam telefon bimbit saya.

1. Pejam celik pejan celik, dah nak raya. Makin dipejam dan makin dicelik, makin banyak pula salah dan dosa. Sebelum pejam tak celik-celik, mohon ampun dan maaf, halalkan segalanya. Selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

2. Sebelum cahaya syurga terpadam, sebelum hidup ini berakhir, sebelum pintu-pintu taubat tertutup dan sebelum syawal berakhir, mohon maaf zahir dan batin atas pertuturan yang tidak terjaga, janji-janji yang terabai serta sikap yang menyakitkan…maafkan segala kesilapan.

3. Biar kulit segelap almond london, asalkan hati sesuci kuih bangkit, biar iman sekental dodol, jgn senipis dan rapuh seperti rempeyek, biar jiwa selembut bahulu, asalkan akhlak secantik kuih samprit, senyumlah semanis wajik agar lebaran yang disambut lebih bermakna. Selamat hari raya aidilfitri. Maaf zahir dan batin.

4. Syawal tiba lagi, ku terlebih dahulu memohon maaf jika ku ada berbuat kesalahan baik yang sengaja mahupun tidak sengaja. Ku juga telah memaafkan dan menghalalkan semuanya.

5. Walau langkah tak bertemu, tangan tak berjabat, ucap tak terdengar, mata tak tertatap tapi izikan hati memohon maaf zahir dan batin..Selamat hari raya.

6. 1001 gurauan, belum tentu dapat mengukir satu senyuman tetapi hanya satu sindiran sudah cukup melukakan hati seseorang dan hanya dengan satu sms sudah cukup membuktikan seseorang masih mengingati kita..selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

7. Walau langkah tak bertemu, tangan tak berjabat, ucap tak terdengar, mata tak bertentang..mohon segala kekhilafan kerana ada ada tikanya mata silap memandang, telinga salah mendengar, lidah terlanjur berkata-kata dan hati tersalah menduga. Salam Aidilfitri.

8. Pelita dipasang penaik seri, ramadhan diganti si aidifitri, mesej pendek pengganti diri, tanda persaudaraan sentiasa diingati..selamat hari raya aidilfitri.

9. Jika kesilapan semalam belum terampun, maafkanlah..jika kesilapan hari ini menyakitkan hati, lupakanlah…jika kesilapan esok mendatang, janganlah dibawa ke akhirat..sepuluh jari disusun mohon kemaafan..salam aidilfitri 1431H, maaf zahir dan batin.

10. Jika tanganku tidak sempat berjabat, jika muka tidak sempat bertatap, bukalah pintu maaf untukku...selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

Sunday, August 15, 2010

bazar ramadan - tempat utk menguji disiplin nafsu

macam-macam ragam org bila kita berada di bazar ramadan, anda tentu dah merasai & melihat sendiri gelagat org ramai di bazar ramadan kan..sy pn tak terkecuali, kdg2 kala goyah juga tgok pelbagai juadah yg dijual..tetapi sejak akhir-akhir ini sy cuba mempraktikkan beberapa langkah & ternyata berjaya..

langkah 1 :
- setiap hari target 1 jenis makanan sahaja yg bajetnya tak lebih dr rm5..kecuali hr mggu, nk mkn sedap2 skit blh la bajet lebih dr rm5 & kurg dr rm10..cth ayam golek separuh dh rm8..nasi x payah beli, masak siap-siap kt rumah.

langkah 2 :
- pernah juga sy perasan ada lebih dari 3 jenis mknn yg hnya ada di bulan puasa shj..mmg rmbang mata..tp sy wat cmni...hr ni beli 1 jenis..besok beli lg 1 jenis..lusa beli 1 jenis lg yg lain..target 1 hr 1 jenis jer...kalau beli semua dlm 1 hari bkn mkn pun..smpi ke sahur pn blum tentu mkn kn.

langkah 3 :
- bbuka di masjid..lebih baik jika dpt terus solat isyak & berterawikh drpd gi msjd semata-mata nk bbuka shj..jimat pn jimat, pahala pn dapat.

langkah 4 :
- seboleh-bolehnya elak bbuka diluar sbb bila order nnti, tgok gmbar dlm senarai mknn jer kita dah nak mcm-mcm..terliur tgok ikan siakap 3 rasa..duit byk melayang..sebaik-baiknya masak dirumah.

langkah 5 :
- disiplin kene kuat..kalau disiplin tak kuat, nafsu bermaharajalela..kalau xde disiplin & tak dpt kawal nafsu, penuh lah bungkusan plastik berwarna warni kt tgn lepas ke bazar, nmpk mcm besok tak dpt nk bbuka lg kn..sabar kwn-kwn, didik nafsu kita sebaik-baiknya.


ini cara sy, kdg-kdg sy praktikkan ikut kesesuaian jika sy gi pasar mlm, pasar rabu, pasar mggu, downtown, uptown & seumpama dgnnya...anda nk cuba langkah-langkah itu? keputusan di tangan anda.

Bersedekah

"Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tunjuh tangkai, tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya lagi meliputi ilmu pengetahuanNya". - Al Baqarah 2:261


1. Umur panjang
2.Berjaya dan selamat daripada azab Allah SWT
3.Selamat daripada api neraka (walaupun sedekahnya sebesar buah tamar)
4.Dapat doa malaikat: Ya Allah berilah kepada orang yang berbelanja hartanya akan gantian
5.Hampir dengan Allah SWT dan Syurganya
6.Jaga keselamatan harta
7.Dosa diampuni
8.Menyuci harta dan badan
9.Menolak bala
10.Dapat mengembirakan orang-orang miskin
11.Harta jadi berkat
12.Bayangan berteduh daripada panas hari kiamat dan meringankannya
13.Memberatkan timbangan kebajikan
14.Menjadi nur cahaya di atas titian sirat
15.Meninggikan darjat disyurga
16.Tanda ikut Rasulullah SAW. para sahabat dan ulama salaf yang soleh
17.Menolak 70 pintu kejahatan
18.Menghapuskan kesalahan
19.Boleh minum di kolam Nabi SAW
20.Dapat tempat orang-orang pilihan Allah SWT

Salam Ramadan~!

Friday, April 2, 2010

Poster Yang Jarang Kita Lihat

KLIK GAMBAR UNTUK TUMBESARAN






Monday, March 29, 2010

Bos, bos, bos

3-4 minggu ni susah betul nak tengok aku online Facebook (add aku mms_ridam@yahoo.com )..biasalah kalau dh guna line internet ofis, ade jer yg memerhati..bila dah diperhati, tentulah ditegur-tegur..nasib baik lah teguran tu teguran yang elok-elok jer..aku terima dengan hati yang terbuka. kalau bos yang tegur kita elok-elok..i followw jerr.

bila sembang pasal bos ni..bg pendapat aku la, ada 2 golongan:-

1. bos freshie, tiada pengalaman (baru graduat, mohon kerja jawatan tggi ikut kelulusan).
2. bos yg dah lama kerja, byk pengalaman & pernah bekerja dr peringkat bawahan.

- bos yg berpengalaman (dh lama keje & pernah kerja dari peringkat bawahan) pulak dibahagikan pada 2 golongan:-

1. jenis rendah diri, disukai ramai, mudah bekerja bwh dia, arahannya mudah difahami oleh anak buah sbb dia ada byk pengalaman kerja masa sblm dia naik pgkt, menjadi idola pd anak2 buah, menjaga hal-hal kebajikan anak buah, banyak mempertahankan anak buah sendiri jika terdapat kecuaian kecil, anak buah hormat kt dia sbb dia lebih senior & wat keje stail profesional walaupn dpt pgkat tggi.

2. jenis tggi diri (ego, bangga diri dpt pgkt tggi), sukar nk kerja bwh dia, kurg disukai ramai, anak buah hormat dia depan dia jer, blkg kutuk dia balik walaupun dia lebih senior, buat keje seperti org tiada pengalaman & x setaraf dgn pengalaman keje dia yg dh lama kerja, perlu byk belajar cara yg berkomunikasi yang baik dengan anak buah.

aku byk belajar nk jd bos dr mereka-mereka yg sebelum ini pernah jd bos aku sbb ada kemungkinan satu hari nnti aku juga akan jd bos juga. selama aku bekerja setakat ini, dh hampir 20 org bos yg aku kenal. mereka ni semua tergolong dlm golongan yg aku sebut td. mana yg ok, mmg ok & yg x ok tu, aku x boleh jadikan contoh.

akhir sekali & penamat utk kemaskini blog aku ni, aku ade soalan utk korang..bos korang pulak cmne? ade x tergolong dlm golongan kt atas tu?

Wednesday, March 3, 2010

Kesan Positif Dari Marathon


Dari mula berlatih hingga ke hari pertandingan aku dapat kesan banyak perkara-perkara positif yang berlaku dalam diri aku. Antaranya:-

1. Tubuh badan rasa lebih sehat, selesa dan tahan lasak dari keadaan sebelum ni.
2. Melalui latihan larian, aku dapat belajar macam mana nak mengawal pernafasan dan mengekalkan larian mengikut jarak.
3. Tubuh badan dari pinggang ke kaki lebih kuat dan tegap berbanding keadaan sebelum ini.
4. Dari latihan ni, aku dapat berlari dan bertahan sejauh 3 km tanpa henti. Akan dipertingkatkan selepas ini.
5. Kelajuan larian meningkat sedikit demi sedikit. Bermula dengan perlahan, memecut sedikit dipertengahan, kemudian perlahankan larian untuk mengumpul tenaga semula dan bila sampai garisan penamat, buat lebih pecutan kembali.
6. Dan yang paling menarik lagi ialah berat badan turun 800 gram hingga 1 kg.

Ini serba sedikit kesan positif dalam diri aku dan aku percaya orang lain mempunyai kesan-kesan positif yang berlainan sebab masing-masing mempunyai cara berlatih dan pengalaman yang berlainan.

Monday, February 8, 2010

Putrajaya Night Marathon

Sabtu lepas, 6 Jan 2010, bertempat di hadapan istana kehakiman, jam 8.30 malam, aku dan kawan-kawan se-ofis lebih kurang 10 orang menjadi peserta marathon malam di putrajaya (Putrajaya Night Marathon).
Ini adalah penyertaan yang pertama kali dan boleh dikatakan penyertaan sulong secara peribadi untuk diri aku dan pengalaman pertama kali juga bagi kawan-kawan aku.
Memang kami semua agak sangat-sangat bersemangat sebab kami mula berlatih sejauh 5-8km hampir 3 minggu untuk merebut medal marathon tersebut yang disediakan untuk 400 peserta pertama untuk kategori 7.7km lelaki dan perempuan.
Ini juga adalah pertandingan larian marathon pertama kali di Malaysia dibuat pada waktu malam. Seramai 8000 peserta telah mendaftar (info dari surat khabar) dan kami tak menyangka penyertaan telah ditutup 2 minggu sebelum tarikh tutup (dapat tau info ni dari kawan-kawan yg mendaftar disaat-saat akhir). Semoga yang tak berjaya tu, jgn risau sebab tahun depan ada lagi marathon ni. Tahun depan bukan lama pun, sekejap jer.
Ok, berbalik pada cerita kami di hadapan mahkamah tadi. Aku dan beberapa kawan aku dapat tempat paling hadapan sekali (kawan-kawan yang lain ntah kemana sebab kami dah berpecah masa ni), jantung memang berdetap detup dan berdegap degup menanti tembakan nak mula berlari. Sambil menanti jam tepat 9 malam, tiba-tiba seorang cameraman menyapa kami,
“bro, saya nak ambil gambar, boleh?”,
“Ooraits bro, boleh jerr”, jawab kami beramai-ramai.
Masa ni memang kami agak gila kamera, asal ada orang tangkap gambar jer, mesti kami menyelit ramai-ramai, macam-macam aksi yang kami buat..ahahha. Memang tak sangka tempat kami tu jadi tumpuan orang ambil gambar. Memang mencari publisiti murahan betul.
Sambil menanti orang kenamaan, sempat lagi aku dan kawan aku si nazri bertegur sapa dengan peserta lain. Kami dah boring menunggu, jadi kami gunakan masa yang terluang tu dengan aktiviti sendiri lah.
Ha..tu pun orang kenamaan dah datang, tak sabar nak mula berlari ni..DJ dah mula mengira bermula dari saat 10 hingga 1.
DAM! Sedas tembakan telah kedengaran yang bermakna kami dah boleh mula berlari, Alhamdulillah..aku berlari dengan tenang dan rileks sekali tanpa ada yang tolak menolak dari belakang. Ada juga yang bermula dengan pantas..memecut bukan main laju lagi..alamak! ni bukan pertandingan larian 100 meter macam Usain Bolt tu.
Bermula dihadapan istana kehakiman, aku dapat berlari dan bertahan sehingga di jambatan arah ke PICC..tiba-tiba aku dapat rasa disebelah kanan perut seperti ada duri menyucuk-nyucuk hulu hati dan buah pinggang…Aarggh! Tension betul aku..kenapa waktu marathon jadi camni? Masa berlatih berlari tak jadi camni pula.
Aku terpaksa memerlahankan larian sedikit demi sedikit dan akhirnya sampai betul-betul di jambatan, aku mula berjalan sambil menekan-nekan perut. Peluang nak dapat medal terbantut juga akhirnya..alahaiii, dapat sijil penyertaan pun jadilah..huhhuu.
Setelah berjalan hampir 500 meter dan perut dah kembali normal, aku pun mula berlari perlahan-lahan dan sekali sekala berhenti seketika sehingga ke garisan penamat dan berjaya habiskan 7.7 km dalam masa 60 minit (masa berlatih dapat 65-70 minit..ok la tuu).
Selepas tamat pertandingan, kami berkumpul semula di hadapan mahkamah, sambil menunggu kawan-kawan yang belum habis larian, aku pusing keliling singgah menyinggah kat gerai-gerai penaja..macam-macam gerai ada, antaranya yang aku ingat 100 Plus, Milo, PowerBar dan Nescafe.
Bila dah puas kutip produk-produk percuma dari penaja tu, aku lepak ngan kawan-kawan balik…amboii, dorang tengah snap sana sini..selit la kejap, tumpang kamera dorang..hehhe..tengah lepak-lepak snap sana sini, aku terpandang 2 orang gadis ni..eh, macam kenal..dalam masa 3 saat aku teringat sesuatu, itu lah E-jie dan Ida.. dorang lah antara peserta yang aku dan nazri tegur tadi, Yaa..itu lah mereka, memang aku tak silap..dua beradik yang sanggup datang dari shah alam ke putrajaya untuk menyertai marathon malam kali pertama ni, memang aku tabik spring tilam Slumberland lah kat dorang, dah la datang dari jauh, dapat medal lagi..Tahniah! tahun depan jumpe lagi ye..aku sempat juga berkenalan dengan mereka berdua yang comel-comel tu..serius beb, dorang memang comel!...Ops! terlebih sudah.. maafkan aku kawan-kawan..hehhe. Setelah bersembang panjang dengan dua beradik tu dan ambil gambar kenang-kenangan, kami pun berpecah pulang ke rumah masing-masing
Dari pengalaman ni, walaupun tak berjaya mendapatkan medal, aku rasa nak sertai lagi pertandingan marathon ni tahun depan..insya-Allah jika tiada aral melintang. Tak berjaya bukan bermakna gagal. Usaha untuk berjaya tetap diteruskan.