Sunday, August 15, 2010

bazar ramadan - tempat utk menguji disiplin nafsu

macam-macam ragam org bila kita berada di bazar ramadan, anda tentu dah merasai & melihat sendiri gelagat org ramai di bazar ramadan kan..sy pn tak terkecuali, kdg2 kala goyah juga tgok pelbagai juadah yg dijual..tetapi sejak akhir-akhir ini sy cuba mempraktikkan beberapa langkah & ternyata berjaya..

langkah 1 :
- setiap hari target 1 jenis makanan sahaja yg bajetnya tak lebih dr rm5..kecuali hr mggu, nk mkn sedap2 skit blh la bajet lebih dr rm5 & kurg dr rm10..cth ayam golek separuh dh rm8..nasi x payah beli, masak siap-siap kt rumah.

langkah 2 :
- pernah juga sy perasan ada lebih dari 3 jenis mknn yg hnya ada di bulan puasa shj..mmg rmbang mata..tp sy wat cmni...hr ni beli 1 jenis..besok beli lg 1 jenis..lusa beli 1 jenis lg yg lain..target 1 hr 1 jenis jer...kalau beli semua dlm 1 hari bkn mkn pun..smpi ke sahur pn blum tentu mkn kn.

langkah 3 :
- bbuka di masjid..lebih baik jika dpt terus solat isyak & berterawikh drpd gi msjd semata-mata nk bbuka shj..jimat pn jimat, pahala pn dapat.

langkah 4 :
- seboleh-bolehnya elak bbuka diluar sbb bila order nnti, tgok gmbar dlm senarai mknn jer kita dah nak mcm-mcm..terliur tgok ikan siakap 3 rasa..duit byk melayang..sebaik-baiknya masak dirumah.

langkah 5 :
- disiplin kene kuat..kalau disiplin tak kuat, nafsu bermaharajalela..kalau xde disiplin & tak dpt kawal nafsu, penuh lah bungkusan plastik berwarna warni kt tgn lepas ke bazar, nmpk mcm besok tak dpt nk bbuka lg kn..sabar kwn-kwn, didik nafsu kita sebaik-baiknya.


ini cara sy, kdg-kdg sy praktikkan ikut kesesuaian jika sy gi pasar mlm, pasar rabu, pasar mggu, downtown, uptown & seumpama dgnnya...anda nk cuba langkah-langkah itu? keputusan di tangan anda.

No comments: