VirtualFriends ~ Where People Meet

Thursday, August 28, 2008

Drum pula..

Sungguh tidak disangka, rupa2 nya main drum ni senang! betul..kalau main gitar perlu ingat chords gitar, jari mana yg nk letak, fret kt mana nk kena tekan, tali mana yg nk kene petik tapi kalau main drum, cuma ketuk jer.

senang kan...bit utk drum pn mudah, kalau korng dgr lagu lama, hampir semua bit nya sama. org yg baru nk berjinak-jinak main drum mcm aku ni kene belajar bit senang2 mcm lagu lama.

bila dh mula minat main drum, mesti nk kena kenal apa nama alat2 drum ni. kiranya aku nk berkongsi ngan korg ape yg aku nk belajar ni, sekurang-kurang nya ambil tahu walau pun x minat.

kat sini ada gambar yg menunjukkan kedudukan drum serta nama setiap alat dalam set drum, bila dh hafal baru leh mula mengetuk. Kalau ketuk sembarangan mmg boleh bernanah telinga yg mendengar..hehheh.

dalam gambar ni aku rasa set drum yg lengkap kot, tgok gmbar drum set sebelah kanan ye sbb gambar sebelah kiri atas tu cuma hiasan jer..hehhhe. ok, set drum yg aku belajar xde lah sebanyak ni tp aku cuma belajar mengetuk cuma 3 alat je..bass drum, snare drum, high-hat cymbals, yg lain tu blum tahu lagi mcm mana nk ketuk.

mudah jer cara nk main drum ni, kaki kanan kawal bass drum, tgn kanan ketuk high-hat cymbals dan tgn kiri ketuk snare drum. bila gitar bass dipetik, ikut rentaknya dgn ketukan bass drum, snare dan juga cymbals.

kadang2 kalau aku tengah tensen, drum lah jadi tempat lepas geram (geram yg x terlampau). sama lah mcm kita main boling, bila campak bola dpt strike mmg puas hati gila2 punya tp sbb main drum ni free, jd x payah susah2 keluar duit mcm main boling..hehhehe save budget aku.

pepehal pn terima kasih yg amat banyak pd big bos ofis aku sbb sediakan kemudahan beriadah seperti Studio Mini ini utk staff.

kalau big bos prihatin dan mesra. kami yg kt bwh ni pn sama2 mesra dan sama2 merasa kebaikannya. harap berkekalan silaturahim ini selama2 nya.

1 comment:

Hydolarc said...

salam bro,aku pun cam minat nak main gak,tlg2 la ajar ...huhuhu